Schoolmoestuin kern Berlicum-Middelrode


Op 29 januari presenteerden de werkgroepen aan elkaar hun initiatieven . Dit gebeurde in Dun Durpschuur. Per initiatief zijn er foto’s gemaakt om aan te geven wat er gepresenteerd is :

Initiatiefnemer  :Edwin Sloot

 

School-buurt moestuin

 

Het idee: Een stuk grond dat verdeelt wordt over alle klassen van een basisschool. Iedere klas krijgt de mogelijkheid om te experimenteren met planten. Gedurende het schooljaar wordt gekeken en geleerd, hoe planten groeien en bloeien en wat je kunt eten.

i-schoolmoestuin4

i-schoolmoestuin3

Het lesprogramma wordt opgezet door leerkrachten, samen met vrijwilligers uit de buurt.

De lessen kunnen beginnen in de klas, waar de eerste zaden worden geplant in potjes en bekers. Vrijwilligers zorgen ervoor dat de tuin gereed is zodra de planten van de klas naar de grond kunnen verhuizen. Oudere leerlingen (groep 7 en 8) kunnen betrokken worden bij het bewerken van de aarde.

Gedurende het jaar wordt door iedere klas, op het eigen niveau, verslag uitgebracht over het groeiproces. Dit wordt wekelijks behandeld in de klas.

Tweemaal per jaar wordt een presentatie gegeven aan de buurtbewoners, om daarna, samen met de kinderen, te genieten van de oogst in de vorm van een maaltijd.

 

Doel is het geïnteresseerd krijgen van de kinderen voor hun voedsel en de natuur. Daarnaast kunnen de sociale vaardigheden, onderling en met ouderen, verder ontwikkeld worden. Ook het contact tussen de school, leerlingen en de buurt kan hierdoor verbeteren.

EDUCATIEF

– Wat zijn de benodigdheden ?

– Hoe groeien planten en bloeien bloemen?

– Wat is eetbaar ?

– Wat vind je ook lekker?

 

 

i-schoolmoestuin7

Les programma

Het lesprogramma kan worden opgezet door leerkrachten en vrijwilligers die wat kennis hebben van een groentetuin.

Lessen beginnen in de klas waar de eerste resultaten duidelijk zichtbaar zullen zijn. Als het seizoen er klaar voor is kunnen de planten buiten worden uitgezet. De klas volgt met enige regelmaat het proces en onderhoud het stukje grond dat is toegewezen aan de klas.

Iedere klas maakt een verslag van wat er gebeurd in hun stukje tuin en erom heen.

Aan het einde of het begin van het schooljaar wordt geoogst. Hiervan wordt, voor zover  mogelijk, een maaltijd bereid. Tijdens de presentatie, die de kinderen geven aan de andere klassen en de vrijwilligers, wordt de oogst klaargemaakt als maaltijd. Hierdoor leren de kinderen de smaak van verschillende gewassen.

 

Deze lessen kunnen worden gecombineerd met handarbeid- en natuurlessen

 

 

ACTIE

i-schoolmoestuin8

– Leerkrachten enthousiasmeren.

– Opzetten lesprogramma.

– Materiaal verzamelen.

– Beginnen.

 

 

 

 

SOCIAAL

– Samenwerken met andere kinderen in de klas .

– Samenwerken met vrijwilligers.

– Betrokkenheid buurtbewoners met school.

– Buurtbewoners onderling.

 

Vrijwilligersi-schoolmoestuin6

Dat kan iedereen zijn die tijd en zin heeft. Liefst mensen die binnen 2 kilometer van de school wonen. Ook proberen mensen te betrekken waarvan de kinderen niet op de school zitten. Te denken valt aan (tijdelijk) werkloze en gepensioneerde. Vooral deze laatste groep heeft vaak een goede kennis die overgebracht kan worden naar de kinderen.

De vrijwilligers kunnen ingezet worden bij het lesgeven in de klas of in de tuin. Daarnaast kunnen ze ook meehelpen met het onderhoud of het organiseren van verschillende activiteiten, waaronder de maaltijden. Gevraagd kan worden of zij de tuin willen bijhouden tijdens vakanties.

Iedere vrijwilliger kan zelf bepalen hoe, waarmee en hoeveel hulp wordt geboden.

 

ACTIE

– Buurt informeren d.m.v. een briefing.

– Informatie-avond organiseren (met lekkere hapjes).

– Lijst maken met vrijwilligers.

 

i-schoolmoestuin12

 

OPBRENGST

– Deze wordt besteed aan het educatieve en sociale aspecten van dit idee.

 

De opbrengst is het minst belangrijk van de 3 aspecten en afhankelijk van de inzet van iedereen. Tijdens de gezamenlijke maaltijden wordt dat wat bruikbaar is verwerkt in het eten. Eventueel de hulp inroepen van moestuingroep Berlicum.

De grootste opbrengst zit in de ontwikkeling van de kinderen en de buurtgenoten.

 

ACTIE

– Regelen tuingereedschap.

– Regelen mest.

– Tuinplan maken.

– Organiseren presentatiedagen.

– Zoeken sponsors.

 

i-schoolmoestuin5

 

Overige

Natuurlijk moeten we ook een geschikt stukgrond vinden. Voor het inrichten en de bewerking hebben we materiaal en gereedschap nodig. Maar ook de gemeente kan een geschikt stuk grond ter beschikking stellen.

 

 

Wil je meedoen om dit plan te realiseren neem dan contact op met:

Edwin 06 221 67467

creatiefbolwerk@ziggo.nl

info@www.metelkaarvoormekaar.nl

 

 

 

 

i-schoolmoestuin2 i-schoolmoestuin